top of page
Zoeken

Het is de leeftijd, hè!

  • nettycampagne
  • 7 nov 2025
  • 2 minuten om te lezen

Op mijn leeftijd zijn er nog maar weinig mensen met wie je jouw specifieke ervaringen – van het oud zijn – kunt delen. Gelukkig heb ik nog een negentigplusser in mijn omgeving met wie het goed uitwisselen is. We worden min of meer op dezelfde manier oud, lijkt het. Je kan het nooit helemaal één op één vergelijken, maar ons beider wereld wordt kleiner, we komen minder buiten de deur. Hij loopt steeds slechter, net als ik en we hebben beiden ervaring met pijnbestrijding, waar je in onze jonge jaren nooit van gehoord had. Nu zijn er speciale afdelingen in het ziekenhuis en speciale klinieken voor. Het klinkt goed: de veroorzakers van de pijn, zenuwen die ergens door in de knel zitten, worden buiten spel gezet en soms is het verschil duidelijk te voelen, maar soms ook niet. Ik stel me ook voor dat de prikken die er ‘gezet’ worden toch maar net op de goede plek terecht moeten komen en als je ons zenuwstelsel op een kaart ziet uitgetekend, lijkt het mij als leek dat geluk ook een rol kan spelen. Hiermee wil ik niets tekort doen aan de serieuze pogingen van die specialisten om iemand echt van zijn pijn af te helpen. Maar mijn oude vriend en ik zijn er toch wat sceptisch over en pijnloze ouderdom bestaat niet. Je slijt en dat voel je en de gevolgen zijn niet altijd weg te nemen. Te veel pillen maakt weer dat je geen auto meer mag rijden en dan is het echt met de vrijheid gedaan. Het blijft schipperen, maar we blijven ons kwaad maken over die mevrouw van de VVD en kijken vaak samen naar Buitenhof.

 
 
 

Recente blogposts

Alles weergeven
Uit de lucht

Hoe lang ben ik nu al uit de lucht? Sommigen onder mijn lezers vroegen zich af: waar blijft ze nou. En waar ik nu blijf is dus in mijn bed! Met mijn 97 jaar was genezing een illusie. Mijn geraamte zit

 
 
 
Hemel. wat overkomt me nou?

Ineens, boem, pats, ik kon wel schreeuwen van de pijn. En dan beland je in een andere sfeer: dokter, thuiszorg, ambulance, ziekenhuis en 24uurs verzorging. In die volgorde. Na onderzoek kwamen ze erac

 
 
 
PowWow

Wat heeft ze nu weer voor raar woord op de kop getikt, denken jullie natuurlijk, maar pow wow is lang zo vreemd niet als drerrie (van mijn vorige blog). Slechts één vriend kende het èn mijn kinderen d

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page